Roční plán
Celoroční plán výchovně vzdělávací činnosti ve školní družině
1. Úvod:
Poslání ŠD – výchovy mimo vyučování
VMV plní funkci výchovnou, vzdělávací, zdravotní / regenerační a rekreační /, sociální a preventivní. Hlavním úkolem je zabezpečení kvalitního výchovného působení na děti v době, kdy jsou rodiče v zaměstnání. V činnostech je třeba respektovat principy spontaneity, dobrovolnosti, přitažlivosti a pestrosti. V daltonském pojetí VMV je třeba uplatňovat samostatnost a spolupráci. Dále je rozvíjena tvořivost a je věnována pozornost rozvoji talentů. Veškerá činnost vyžaduje atmosféru důvěry a radosti. Je třeba respektovat věkové a individuální zvláštnosti dětí. Velký důraz je kladen především na výchovu mravní v součinnosti s rodinou a školou. Výchova se zaměřuje na toleranci a řešení otázek rasismu.
2. Pojetí výchovné práce
Režim školní družiny
1. Ranní 6:00 - 7:30 hod. pobyt v herně
2. Dopolední 10:30 - 11:15 hod. logopedie
3. Polední 11:20 - 11:45 hod. stolování ve ŠJ
4. Odpolední 11:45 - 16:00 hod. pobyt v učebnách, hernách, venku
Odpočinková činnost:
Způsob odpočinku je jedním z faktorů, které spolupůsobí při utváření forem života. Pomáhá odstraňovat únavu žáků z vyučování, kompenzovat jednostranné zatížení žáků školní činností. Menší děti mohou odpočívat na koberci – vleže, starší děti odpočívají aktivně podle jejich zájmů. Kromě stolních a didaktických her je možno zařazovat společnou četbu, vyprávění, neformální besedy, poslech. Ve ŠD byly vytvořeny pro odpočinek dětí nově zábavné koutky.
Rekreační a tělovýchovná činnost:
Má charakter vydatné pohybové aktivity, která je konána pokud možno na čerstvém vzduchu. Rekreační činnost má podobu činnosti tělovýchovného, sportovního či manuálně pracovního charakteru. Je možno zařazovat vlastivědné vycházky s tématikou orientace v přírodě a v terénu, překonávání přírodních překážek, pozorování zvěře, určování svět. stran. Celoroční pravidelné zařazování zdravotních cviků, rozcviček, tělových. chvilek, řízených stol. her, her soutěživého sport. charakteru.Jednou týdně je využívána tělocvična.
Zájmová činnost:
Rozšiřuje a prohlubuje všeobecné vzdělání, pomáhá rozvíjet nadání, odkrýt talenty a rozšiřovat duševní obzor vědomostí a dovedností dětí. Jsou zařazovány všechny složky estetické výchovy. Ve výtvarné činnosti znázorňování dětských dojmů a představ, zvládání různých výtvarných technik. V pracovní činnosti se děti učí základním pracovním dovednostem a znalostem /skládání, vystřihování, obkreslování /. Je třeba dbát na to, aby každý úkol byl cílevědomý, měl výchovný smysl, vedl děti k samostatnosti, získání pracovních dovedností. Velkou pozornost věnovat hudební a hudebně pohybové činnosti – nezapomínat na krásu lidových písní. Ve všech odděleních navazovat na daltonskou výuku na l. st. ZŠ .
Sebevzdělávací činnost:
Příprava na vyučování klasickou formou, ale také formou didaktických her, soutěží,kvízů. Zařazování samostatné i společné četby s vyprávěním. Četba a prohlížení dětských časopisů, besedy nad knihou. V omezené míře sledování videa a televize. Úzká spolupráce s tř. učiteli. Zaměření na čtení a správnou výslovnost.
Společensky prospěšná činnost:
Vést děti k pěkným mezilidským vztahům, k běžné denní péči o čistotu svoji i svého okolí a pracoviště. Pečovat o květiny a čistotu i estetickou úpravu své třídy.Pozornost je třeba věnovat výchově k dopravní kázni, k bezpečnosti při silničním provozu .
3. Organizace šk. roku 2014/2015 a specifické úkoly ŚD :
· v přípravném týdnu – příprava tříd ŠD, výzdoba chodeb ,šaten, úprava nástěnek
· příprava dárečků dětem na zápis do ŠD
- dne 1. 9. 2015 zápis žáků 1. – 5. r. do ŠD, rozdělení dětí do oddělení
- ranní provoz –– od 6.00 do 7.30 hod. v budově školy
· návaznost plánu ŠD na plán školy – společné plnění některých úkolů EKOškoly
· účast na poradách školy
· spolupráce s tř. učiteli / denní pohovory, hospitace ve třídách /
· předání žáků do ŠD po 5. a 6. vyuč. hod. - zodpovídají tř. učitelky
· po 4. vyuč. hod. zodpovídají za odvádění žáků do ŠD vychovatelky
· spolupráce se ŠD ZŠ Vratislavovo nám. /výměna zkušeností /
· spolupráce s MŠ, MěK, ZUŠ, DDM, Spolkem rodičů naší školy
· spolupráce s rodiči / společné akce, rodič. schůzky, den otevřených dveří, sponzorství apod. /
· individ. péče problém. a integrovaným žákům, respektování věk. a individ. zvláštností dětí
· individ. péče dětem se zdravotními problémy
· péče o talent. žáky
· logopedická péče
· vedení dětí k ochraně zdraví, pravidelné poučení o bezpečnosti ve všech výchov. čin. ve ŠD
· předcházení kriminalitě mládeže, boj proti drogám, prevence intolerance , rasismu a xenofobie
· denně něco pro zdraví –TVCH, relax. cvičení
· boj proti hluku
· péče o život. prostředí – ochrana, ekolog. výchova
· úcta ke stáří
· vlastenecká výchova
· studium odborné literatury vychovatelkami
· účast na poradách MS 1. stupně
· prohlubování kvalifikace vychovatelek- akce PC – VMV, pedagog. Semináře
· v letošním roce nově zavádíme nové odpolední zájmové činnosti od 14:30 hod. do 16:00 hod. konané 1x za 14 dní nebo 1x za měsíc
- „Aťáček“ (výtvarné techniky, keramika, práce se sochařskou hlínou)
- „Muzicírování“ (zpívání s kytarou, rytmika, pohybové hry, hra na Orfovy nástroje a flétnu)
- "Knihomil" - pohybové, výtvarné a dramatické hry inspirované knihami
- "Kuchtík" - příprava jednoduchých pokrmů, vaření
4. Materiálové zabezpečení
1. Dovybavování tříd ŠD novými moderními pomůckami a hračkami,
sport. potřebami.
2. Zajištění pomůcek pro integrované žáky.
3. Využívání prostor školy pro činnost ŠD - počítačová učebna, hudebna, dílny, cvičná
kuchyň, tělocvična apod.
4. Péče o estet. vzhled jednotlivých oddělení ŠD - zútulnění.
5. Platba od rodičů ve výši 120,- Kč měsíčně je prováděna bezhotovostně na účet školy.
Příspěvek je určen na částečné pokrytí nákladů.
6. Účelné čerpání částky z rozpočtu ŠD , šetření majetku ŠD., oprava svépomocí.
7. Za inventář ŠD zodpovídá M. Strachoňová, v jednotlivých odděleních vychovatelky.
5. Personální zabezpečení :
Vedoucí vychovatelka I. odd. ŠD Martina Strachoňová
Vychovatelka II. odd. ŠD Šárka Roháčková
Vychovatelka III. odd. ŠD Kateřina Horváthová
Vychovatelka IV. odd. ŠD Kateřina Fialová
Celoroční plán školní družiny 2015/2015
„VITA KAROLI“
Září – SCHOLA (škola)
· Společně vytváříme pravidla soužití ve školní družině
· Seznámení s prostředím školy a školní družiny
· Seznámení s Karlem IV., první audience u Karla IV.
· Výlet k Šibenici
Říjen – LITTERA (písmeno)
· Seznamujeme se s kamarády
· Představujeme svoje záliby a koníčky
· 2. Audience u Karla IV.
· Výlet k rybníkům Trnka, Křivka, Němec
Listopad – GENUS x FAMILIA x GENERIS (rod x rodina x erb)
· Vyprávíme o své rodině
· Známe jména členů rodiny
· Známe svoji adresu, umíme ji napsat
· Píšeme dopisy
· 3. Audience u Karla IV.
· Výlet ke Koupališti
Prosinec - TEMPUS (čas)
· známe hodiny
· orientujeme se v čase
· poznáváme měřidla času
· připomínáme si vánoční zvyky
· 4. Audience u Karla IV.
Leden – APOTHÉCA (lékárna)
· Pečujeme o své zdraví
· Seznamujeme se se zásadami zdravého životního stylu
· Poznáváme léčivé byliny
· Učíme se ošetřit drobná poranění
· 5. Audience u Karla IV.
Únor – POMPA SATURNALIS (masopustní průvod)
· Připomínáme si lidové masopustní zvyky
· Vyrábíme masopustní masky
· Sportujeme na sněhu
· 6. Audience u Karla IV.
· Masopustní rej
Březen – LIBER (kniha)
· Poznáváme, jak se vyrábí kniha
· Seznamujeme se s autory a ilustrátory dětských knih
· Slavíme Velikonoce a seznamujeme se velikonočními zvyky
· 7. Audience u Karla IV.
Duben – EQUES (rytíř)
· Seznamujeme se životem rytířů
· Poznáváme historické předměty
· Posilujeme fyzickou zdatnost
· Výlet do sklárny
· 8. Audience u Karla IV.
Květen – CELEBRITÁS (slavnost)
· Slavíme narozeniny Karla IV.
· Seznamujeme se lidovými řemesly
· Řemeslný jarmark
Červen – FINIS (konec)
· Seznamujeme se s numizmatikou
· Učíme se nakupovat
· Výlet za pokladem Karla IV.